1394/11/1 پنجشنبه

سوال:نحوه اخذ امتیاز پژوهش و تمدید قرارداد در دانشگاه پیام نور به جه صورتی می باشد؟

پاسخ:اعضای علمی محترم دانشگاه می­توانند پس از ثبت نام در سیستم گلستان و دریافت نام کاربری و رمز عبور از طریق گلستان آموزشی، در بخش پژوهش سامانه گلستان آثار پژوهشی سال­های گذشته و سال جاری خود را ثبت و بارگذاری نمایند. پس از تأیید آثار توسط استان مربوطه، سیستم به طور اتوماتیک امتیاز پژوهشی فرد را در سال مورد نظر اعمال نموده و ابلاغیه پژوهشی آن سال جهت انجام امور پژوهشی اعضای محترم پس از تأیید نهایی، ارائه می­نماید.

 

سوال:نحوه ثبت نام آثار پژوهشی در سیتم گلستان به چه صورت می باشد؟

پاسخ:نحوه ثبت نام آثار پژوهشی در سیستم گلستان:

ورود به سامانه گلستان ß پژوهش ß فعالیت­های پژوهشی ß مقاله­های پذیرفته شده / چاپ شده درمجلات و ....

 

            سوال:از چه طریق اعضای هیات علمی می توانند فرم های پژوهش را دریافت نمایند؟

پاسخ:نحوه دریافت فرم­های پژوهشی:

ورود به درگاه دانشگاه پیام­نور ß اطلاعات پژوهشی دانشگاه ß طرح­های پژوهشی ß طرح در قالب پژوهانه (فرم­ها)

 

 

 

سوال:مرکز رشد چیست ؟

پاسخ:مرکزی است تحت مدیریت متخصصین حرفه ای که با ارائه خدمات حمایتی از ایجاد و توسعه حرفه های جدید توسط کارآفرینانی که اهداف اقتصادی مبتنی بر دانش و فن دارند ، پشتیبانی می کند.

 

 سوال:هسته و واحدهای فناوری کدامند ؟

پاسخ:هسته فناوری : مقصود افراد یا گروههای حقیقی هستند که دارای ایده نوآورانه صنعتی یا خدماتی هستند و به منظور تکمیل ایده خود در دوره پیش رشد مستقر می شوند و در صدد تشکیل یک موسسه یا شرکت حقوقی در یک زمینه کاری مشخص می باشند

واحد های فناوری :واحدهای دارای هویت حقوقی مستقل از مرکز رشد بوده که در زمینه تحقیقات کاربردی و توسعه ای ، طراحی مهندسی، مهندسی معکوس ، انتقال فناوری ، ارائه خدمات تخصصی و فعالیت در جهت تجاری کردن نتایج تحقیقات فعالیت می نمایند و در مرکز رشد مستقر هستند . این واحدها از جمله شامل شرکتهای خصوصی ، واحدهای تحقیق و توسعه صنایع ، و یا مراکز تحقیقاتی وابسته به دانشگاه ها یا دستگاه های اجرایی هستند.

 

سوال:چه کسانی می توانند در مرکز رشد مستقر شوند ؟

پاسخ:مرکز رشد شامل دو دوره رشد و پیش رشد ( رشد مقدماتی ) می باشد که ضمن تعریف این دوره ها مشخص می شود چه کسانی می توانند وارد این دوره ها شوند :

 دوره پیش رشد : دوره ای حداکثر 6 ماهه است که در آن افراد و یا گروه های مستعدی که دارای ایده های نوآورانه صنعتی هستند پس از تائید طرح و ایده آنها توسط مدیریت ،وارد می شوند ، به این افراد مشاوره و آموزشهای لازم برای آشنایی با بازار ، شناسایی گروه کاری، تثبیت ایده کاری و ایجاد هویت های حقوقی مستقل داده می شود. در صورت موفقیت در این دوره مقدماتی و کسب هویت مستقل حقوقی ، این گروهها می توانند متقاضی اسکان رسمی در مرکز رشد شوند. 

دوره رشد : دوره ای است حداکثر 3 ساله که طی آن واحدهای فناوری مستقر در مرکز رشد به معیارهای رشد یافتگی دست یافته و پس از آن از مرکز رشد خارج می شوند.

علاوه بر این شرکتهای دانش بنیان نیز می توانند در مرکز رشد مستقر شوند .

 

سوال:روند ایجاد مرکز رشد چیست ؟

پاسخ:انجام مطالعات اولیه و امکان سنجی توسط سازمان موسس( دانشگاه پیام نور استان ) و تهیه گزارش توجیهی

تکمیل کاربرگ درخواست تاسیس مرکز رشد و ارسال آن به دفتر کارآفرینی و ارتباط با صنعت

بررسی کاربرگ در گروه رشد و کارآفرینی این دفتر وارسال آن در صورت تائید با امضای بالاترین مقام اجرائی دانشگاه به وزارت متبوع

ارائه گزارش توجیهی به انضمام کاربرگ تکمیل شده درخواست تاسیس به معاونت فناوری وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری

ارزیابی و جمع بندی نظرها براساس دستورالعمل صدور موافقتا صولی توسط هیات ارزیابی مستقر در معاونت فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری ، طی دو مرحله مقدماتی و نهائی ودر محدوده زمانی حداکثر 4 ماهه

اعلام نتیجه بررسی به سازمان موسس و در صورت تایید ، صدور مجوز تاسیس (موافقت اصولی) از طرف معاونت فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

مدت اعتبار موافقت های اصولی صادره حداکثر سه سال خواهد بود و متقاضیان لازم است بلافاصله پس از اخذ موافقت ا صولی نسبت به احراز تدریجی شرایط لازم جهت اخذ موافقت قطعی اقدام نمایند، بدیهی است که در صورت عدم احراز شرایط صدور موافقت قطعی در زمان مقرر، موافقت ا صولی لغو خواهد گردید.

*** تذکر : علاوه بر این مرکز رشد می تواند به صورت اقماری و به عنوان زیر مجموعه پارک علم و فناوری در هر استان ایجاد و فعالیت نماید .

 

سوال:آیا در دانشگاه پیام نور مرکز رشد وجود دارد ؟

پاسخ:در حال حاضر دانشگاه برای ایجاد شبکه ای متشکل از مراکز رشد مستقر در واحد ها و مراکز دانشگاه پیام نور در سراسر کشور که از طریق سیستم شبکه ای به هم مرتبط باشند به صورتی که بتوانند از طریق این سیستم با استفاده از فناوری اطلاعات خدمات آموزشی ، مشاوره ای و بازار یابی و حقوقی دریافت نمایند ، به عنوان شبکه داخلی مراکز رشد اقدام نموده است  . آئین نامه ها و دستورالعملهای ایجاد آن مراحل نهایی تصویب را طی می کندو به محض تصویب به همه استانها برای اجرا ابلاغ خواهد شد .  علیرغم آن در استانهای لرستان مرکز نورآباد ، کرمان مرکز کرمان و تهران مرکز تهران شمیرانات ، مرکز رشد اقماری به عنوان زیر مجموعه پارک های علم و فناوری این استانها فعالیت می نماید .

 

سوال:چه خدماتی از طرف مراکز رشد دانشگاه پیام نور ارائه می شود ؟

پاسخ:این خدمات شامل تامین محل کار (به صورت اجاره) ، خدمات آزمایشگاهی ، کارگاهی و اطلاع رسانی ، خدمات مدیریتی ، پروژه یابی و بازاریابی ، آموزش های تخصصی ویژه و مشاوره و سایر خدمات مرتبط با توسعه ، رشد و ارتقای واحدهای فناوری می باشد .

 

سوال:آیا در قبال این خدمات هزینه ای از هسته ها / واحدها و یا شرکتهای دانش بنیان اخذ می گردد ؟

پاسخ:برای ارائه این خدمات تعرفه هایی با حداقل مقادیر و با رعایت صرفه و صلاح هسته ها / واحدها و شرکتها و با هدف حمایت از آنها منظور می شود .

 

سوال:شرکت دانش بنیان چیست ؟

پاسخ:شرکتها و مؤسسات دانش بنیان که در زمینه «گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری» و «تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل (طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوریهای برتر و با ارزش افزوده بالا» فعالیت می نمایند، شرکت یا مؤسسه دانش بنیان محسوب می شوند.

تذکر :

الف ـ فعالیتهایی نظیر برگزاری و شرکت در همایشهای علمی، خدمات کتابداری، آموزش و کارآموزی، فعالیتهای عادی و روزمره نرم افزاری و سایر فعالیتهایی که هدف آنها طراحی محصـولات یا خدمات یا بهبود کیفیت آنها نیست، از فعالیتهای دانش بنیان به شمار نمی روند.

ب ـ نمایندگی شرکت های خارجی و شرکت های واردکننده محصولات دانش بنیان که به امر تجارت می پردازند، از شمول آیین نامه شرکت­های دانش بنیان خارج هستند.

 ج ـ شرکت های دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکتها و مؤسساتی که بیش از پنجاه درصد از مالکیت آنها متعلق به شرکت های دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی باشد، مشمول حمایت های قانون نیستند

 

سوال:روند ایجاد شرکت دانش بنیان چیست ؟

  پاسخ:  پس از ورود اطلاعات توسط شرکتهای متقاضی در سامانه«daneshbonyan.ir» ، دبیرخانه کارگروه آنها را برای کارگزاران مربوطه ارسال می‌کند و در مدت زمان مشخصی، نتایج بررسی‌ها را از آنها تحویل می‌گیرد و به کارگروه (یا کمیته کارشناسی حسب مورد) ارجاع می‌دهد. پس از نهایی شدن بررسی‌ها، دبیرخانه کارگروه نتیجه را به شرکت متقاضی اعلام می کند.

در صورت تایید، شرکت متقاضی برای مدت 2 سال شرکت دانش‌بنیان محسوب شده و موظف است در این مدت فرآیند رتبه‌بندی شرکت خود را، بر اساس معیارها و فرایند رتبه‌بندی مصوب کارگروه به پایان برساند.

درصورتی که شرکت نتواند در مدت 2 سال پس از تأیید دانش‌بنیان بودن، رتبه‌بندی خود را به پایان برساند، و یا در صورت عدول از شرایط مندرج در این آئین‌نامه در هر زمان، دانش‌بنیان بودن شرکت ملغی می‌شود.

*** قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان و آئین نامه اجرایی آن و سایر اطلاعات مورد نیاز در این خصوص در پورتال دانشگاه پیام نور / ساختار دانشگاه / معاونت فناوری و پژوهش / دفتر کارآفرینی و ارتباط با صنعت /گروه توسعه فناوری درج شده است .

 

سوال:آیا به اختراعات ثبت شده اعضای هیئت علمی دانشگاه پاداش تعلق می گیرد ؟

پاسخ:خیر ، اعضای هیئت علمی می توانند در قبال ارائه سند ثبت اختراع ، از امتیاز ارتقا مرتبه و پژوهانه مطابق با آئین­نامه­های مربوطه برخوردار شوند .

 

سوال:چگونه باید تاییدیه علمی اختراع را اخذ کرد ؟

پاسخ:اعضای هیئت علمی مخترع می­توانند با مراجعه به سازمان پژوهشهای علمی صنعتی و انجام مراحل زیر نسبت به اخذ تائیدیه اختراع اقدام نمایند:

1-تکمیل پرسشنامه مشخصات اختراع (لینک اسناد- فرمها)
2-ارائه درخواست کتبی
3 - ارائه تصویر نامه ریاست محترم اداره ثبت اختراعات بهسازمان و اظهارنامه ارائه شده به اداره ثبت اختراعات(در خصوص نامه های استعلاماداره ثبت اختراع) یا ارائه کپی برابر با اصل شده گواهی ثبت اختراع و یا آوردنهمزمان کپی و اصل گواهی جهت رویت کارشناسان مدیریت مالکیت فکری در خصوص تقاضاهایدریافت تأییدیه اختراع
4-ارائه شرح کامل اختراع طبق استاندارد زیر:

الفعنوان اختراع
ب- زمینه فنی مربوط به اختراع و دانش قبلی مربوطه
ج:ارزیابیدانش قبلی
د: افشای اختراع
ه: ارائه راه انجام اختراع
و: تأثیرات سودمنداختراع
ز: ادعاها
ح: چکیده
ط: اشکال و تصاویر

5 - درصورتی که اختراع توسطشخص، گروه و انجمنی تأیید شده است، تأییدیه مذکور باید ضمیمه مدارک فوق شود.

علاوه بر این تائیدیه اختراع می تواند از دانشگاههای تهران ، اصفهان ، مشهد ، شیراز و تبریز اخذ شود .

 

 

سوال:فعالیت کارآفرینی شامل چه مواردی می باشد؟

پاسخ:کارگاه کارآفرینی، دوره‌های کارآفرینی، همایش کارآفرینی، سمینار کارآفرینی، جشنواره کارآفرینی، بازدید از محیط‌های کارآفرینانه، برگزاری مسابقات و نمایشگاه، دعوت از کارآفرینان جهت سخنرانی، اعلام تفاهم نامه و قراردادهای فیمابین دانشگاه و سازمان‌های دولتی و غیردولتی در خصوص کارآفرینی، تألیفات در زمینه کارآفرینی شامل کتاب، مقاله و مجله.

 

سوال:تاریخ ارسال گزارش کارآفرینی به سازمان مرکزی 

پاسخ:گزارش کلی سال جهت ارائه به کاراد (دفتر کارآفرینی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) خرداد ماه هر سال.

اعلام برنامه های پیش بینی شده در پایان ماه‌های فروردین، تیر، مهر و دی.

ارائه گزارش‌ها پایان هر فصل.   

 

 

روند هزینه کرد بودجه کارآفرینی استان؟

سوال:با توجه به تمرکز بودجه کارآفرینی استانها در سازمان مرکزی روند به این صورت خواهد بود:

پاسخ:ارسال گزارش مالی فعالیت‌های کارآفرینی استان‌ها به همراه کلیه اسناد به دفتر کارآفرینی و ارتباط با صنعت

تأیید فعالیت های صورت گرفته از سوی دفتر کارآفرینی و ارتباط با صنعت

ارسال از سوی دفتر کارآفرینی و ارتباط با صنعت به اداره کل مالی سازمان مرکزی جهت پرداخت طبق ضوابط و مقررات مربوطه

 

سوال:طرح های ارتباط با جامعه و صنعت چگونه طرح هایی هستند؟

پاسخ:طرح ارتباط با جامعه و صنعت به طرح هایی اطلاق می شود که مجری طرح دانشگاه یا یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه بوده و کارفرما یکی از نهادهای دولتی و غیر دولتی باشند.

 

سوال:از چه طریقی میتوان از عناوین و موضوعات طرح های ارتباط با صنعت مطلع شد؟

پاسخ:از طریق فراخوانهایی که نهادهای دولتی و غیر دولتی به دانشگاه اعلان کرده و در پورتال دانشگاه اطلاع رسانی می گردد. شایان ذکر است عناوین طرح ها باتوجه به حیطه تخصصی به ادرس الکترونیکی اعضای هیئت علمی ومراکز و واحدهای دانشگاهی اطلاع رسانی می گردد.

 

سوال:محل تامین اعتبار مالی طرح از طریق چه منبعی است؟

پاسخ:اعتبار مالی طرح های این حوزه توسط کارفرما طبق قرارداد معین تامین می گردد.

 

سوال:چه کسانی می توانند در اجرای طرح های ارتباط با جامعه و صنعت مشارکت داشته باشند؟

پاسخ:کلیه اعضای هیئت علمی بصورت مجری یا همکار طرح میتوانند باتوجه به فراخوانهای اطلاع رسانی شده از سوی نهادها با توجه به رزومه و پذیرش پیشنهادیه طرح توسط شواری پژوهشی کارفرما میتوانند در انجام طرح مشارکت نمایند.

کلیه کارکنان اداری و دانشجویان دانشگاه فقط بصورت همکار میتوانند در انجام طرح های ارتباط با جامعه و صنعت مشارکت بنمایند.

 

سوال:روند انجام طرح های ارتباط با صنعت چگونه است؟

پاسخ:قرارداد پژوهشی طرح های ارتباط با صنعت به دو شیوه با سایر نهادهای دولتی و غیر دولتی منعقد می گردد:

الف) قرارداد پژوهشی بین دانشگاه و نهاد دولتی و غیر دولتی منعقد شده و سپس طبق توافقنامه داخلی( فرم شماره21و 11) به عضو علمی منتخب توسط شورای پژوهشی استان/سازمان مرکزی واگذار می گردد.

ب) قرارداد پژوهشی بطور مستقیم بین عضو علمی و نهاد دولتی و غیر دولتی منعقد شده و سپس طبق مجوز انجام طرح پژوهشی( فرم شماره 11) توسط شورای پژوهشی استان/سازمان مرکزی واگذار می گردد.

 

سوال:روند دریافت حق الزحمه پژوهش در طرح های ارتباط با صنعت چگونه است؟

پاسخ:در این طرح ها در صورتیکه مبلغ طرح صدمیلیون ریال و یا بیشتر باشد حق بالاسری تعلق می گیرد( حق بالای سری عبارتست از تعلق ده درصد از حق الزحمه پژوهش به دانشگاه). درصورتیکه دانشگاه طرف قرارداد با نهاد دولتی و غیر دولتی باشد حق پژوهش به حساب دانشگاه واریز شده و پس از کسر کسورات قانونی و حق بالاسری حق الزمکه مجری و همکاران طرح به حساب تعیین شده از سوی مجری اصلی طرح واریز می گردد، ولی اگر عضو علمی در قرارداد بعنوان نماینده دانشگاه قرار گرفته باشد می بایست پس از دریافت حق الزمه پژوهش حق بالاسری را به حساب دانشگاه واریز نماید.

 

سوال:نحوه محاسبه امتیازات پژوهشی طرح های ارتباط باصنعت در گرنت پژوهشی و ارتقاء اعضای هیئت علمی چگونه می باشد؟

پاسخ:امتیازات اینگونه طرح ها همانند طرح های دیگر منظور می گردد.

 

سوال:چگونه با  دفتر کارآفرینی و ارتباط با صنعت، ارتباط برقرار کنیم؟

پاسخ:سرکار خانم علاءالدینی/ مسئول دفتر

1.                  تلفن تماس: 22458318-23322318

2.                  فکس: 22458319

3.                  آدرس الکترونیکی: re_scientific.pnu.ac.ir

 

سوال:چگونه با کارشناسان دفتر کارآفرینی و ارتباط با صنعت، ارتباط برقرار کنیم.

پاسخ:گروه کارآفرینی و نوآوری

 سرکار خانم تدین/ رشد

1.                    تلفن تماس: 22485220- 23322489

2.                    آدرس الکترونیکی: tose_fannavari@pnu.ac.ir

 

سرکار خانم حسینی کلام/ کارآفرینی

3.                   تلفکس 22458319-021-23322329

4.                   آدرس الکترونیکی pnu.karafarini@yahoo.com

 

گروه ارتباط با صنعت

سرکار خانمها: ایرانی و کریمی

1.                  تلفن تماس: 22485219 - 23322489

2.                  آدرس الکترونیکی: ertebat_sanat@pnu.ac.ir

 

سوال:چگونه از فرمها، آیین­نامه­ها، اولویتهای پژوهشی و ... دفتر کارآفرینی و ارتباط با صنعت مطلع شویم؟

پاسخ:از طریق پورتال دانشگاه پیام نور/  لینک معاونت فناوری و پژوهش/ دفتر کارآفرینی و ارتباط با صنعت

 

سوال:آیا دانشگاه به پایگاههای علمی لاتین جهت دانلود متن کامل مقاله و کتاب به صورت online دسترسی دارد؟

پاسخ:دانشگاه به برخی از پایگاههای لاتین جهت دریافت متن کامل مقالات از سال 2000 میلادی به بعد دسترسی online  دارد.

 

سوال:از کجا می توان به  آخرین اطلاعات مربوط به پایگاههای علمی قابل دسترس در دانشگاه آگاهی یافت؟

پاسخ:با مراجعه به پورتال اصلی دانشگاه به آدرس www.pnu.ac.ir قسمت پایگاههای علمی در صفحه اصلی پورتال می توانید کلیه اطلاعات مورد نیاز خود در رابطه با پایگاهها را دریافت نمایید.

 

سوال:نام پایگاههای علمی لاتین که دانشگاه به آنان دسترسی دارد چیست؟

پاسخ:در حال حاضر دانشگاه به پایگاههای علمی SPRINGER, EMERALD, SAGE دسترسی دارد اما دسترسی به سامانه های دیگر که امکان دانلود مقالات را از 150 پایگاه علمی را فراهم نماید نیز در دستور کار قرار دارد که بعد از انجام کار و عملیاتی شدن آن در آینده نزدیک اطلاع رسانی خواهد شد.

 

سوال:کدام مراکز دانشگاه به پایگاههای علمی لاتین دسترسی دارند؟

پاسخ:در حال حاضر فقط سازمان مرکزی و مرکز تحصیلات تکمیلی به این پایگاهها دسترسی دارد.

 

سوال:آیا فقط از داخل دانشگاه می توان به پایگاهها دسترسی داشت و یا خارج از دانشگاه نیز می توان از این پایگاهها استفاده کرد؟

پاسخ:در حال حاضر فقط می توان از داخل دانشگاه (سازمان مرکزی و مرکز تحصیلات تکمیلی) از این پایگاهها استفاده نمود اما با راه اندازی سامانه جدید هر عضو علمی یا دانشجویان دوره دکتری می توانند با داشتن نام و رمز کاربری از هر مکانی که به اینترنت وصل شوند می توانند متن کامل مقالات خود را دریافت نمایند.

 

سوال:آیا برای ورود به این پایگاهها باید نام و رمز کاربری داشت؟ در صورت پاسخ مثبت به این سوال نام و رمز کاربری را باید از کجا دریافت نمود؟

پاسخ:برای استفاده از پایگاهها در محل دانشگاه نیازی به داشتن نام و رمز کاربری نیست و تنها با داشتن نام و رمز عبور اینترنتی دانشگاه می توانند از این پایگاه ها استفاده نمایند که این نام و رمز عبور را باید از مدیریت IT دانشگاه دریافت نمایند. اما با راه اندازی سامانه جدید دریافت مقالات بیرون از محیط دانشگاه باید نام و رمز عبور داشته باشند که بعد از راه اندازی، نام و رمز کاربری از طرف مدیریت تحقیقات و خدمات پژوهشی و فناوری دانشگاه در اختیار اعضای علمی، دانشجویان دوره دکترا و کارشناسان کتابخانه مراکز طبق لیستی که در اختیار دارند به آدرس ایمیل آنان ارسال خواهد شد.

 

سوال:آیا برای دریافت متن کامل مقاله و یا کتاب باید هزینه پرداخت نمود؟

پاسخ:خیر اساتید، دانشجویان و کلیه پژوهشگران دانشگاه برای دریافت متن کامل مقاله به صورت online و یا offline هیچ گونه مبلغی نباید پرداخت نمایند.

 

سوال:در صورت نداشتن دسترسی online  به پایگاههای علمی در دانشگاه و یا عدم امکان حضور در دانشگاه برای استفاده از پایگاهها، آیا راهی برای دریافت متن کامل مقاله مورد نیاز وجود دارد؟

پاسخ:بله کلیه اعضای علمی، دانشجویان و کلیه پژوهشگران مشغول در دانشگاه می توانند با مراجعه به سایت دانشگاه به آدرس www.pnu.ac.ir ، فرم درخواست مقاله را از قسمت پایگاههای علمی (در صفحه اصلی پورتال) دانلود نمایند و بعد از تکمیل دقیق فرم (در صورت داشتن عنوان مقاله، عنوان مقاله را به صورت کامل از پایگاههایی که دانشگاه به آنان دسترسی دارد و نام پایگاه، و در صورتی که عنوان مقاله را ندارند کلید واژه های مرتبط با موضوع مورد تحقیق خود را در فرم قید نمایند)، فرم تکیل شده را به آدرس پست الکترونیکی موجود در فرم، ایمیل نمایند تا متن کامل مقالات مورد نیاز حداکثر ظرف مدت یک روز کاری به آدرس پست الکترونیکی آنان ارسال گردد.

 

 

سوال:آیا امکان فعال سازی مراکز دانشگاه جهت دسترسی online به پایگاههای علمی وجود دارد؟

پاسخ:یکی از سیاستهای دانشگاه ایجاد دسترسی online مراکز به ویژه مراکز دارای دانشجویان تحصیلات تکمیلی می باشد که امیدواریم این مهم در آینده نزدیک عملی گردد.

 

سوال:جهت درخواست تألیف کتاب به کجا مراجعه کنیم؟

پاسخ:در حال حاضر متقاضیان میتوانند تنها از طریق الکترونیکی و بدون مراجعه حضوری و از طریق سامانه تدوین منابع آموزشی پیام نور درخواستهای خود را درج نمایند.

 

سوال:آیا غیر از سامانه راه دیگری جهت درخواست تألیف وجود دارد؟

پاسخ:خیر، در حال حاضر متقاضیان فقط میتوانند از طریق سامانه درخواست خود را اعلام نمایند.

 

سوال:آدرس سامانه تدوین منابع آموزشی دانشگاه پیام نور چیست؟

پاسخ:متقاضیان میتوانند از طریق آدرس http://tadvin.pnu.ac.ir و یا لینک سامانه تدوین منابع آموزشی موجود در پرتال پیام نور (pnu.ac.ir) وارد سامانه شوند.

 

سوال:چگونه به سامانه وارد شویم؟

پاسخ:* اعضای هیأت علمی دانشگاه پیام نور میتوانند از طریق زیر وارد سامانه و صفحه اختصاصی خود شوند:

درج کد کاربری: کد ملی

درج رمز عبور: کد استادی

درج کد امنیتی: کد امنیتی نمایش داده میشود

* اعضای غیر هیأت علمی دانشگاه پیام نور بایستی اول در سامانه ثبت نام کنند و از طریق زیر وارد سامانه و صفحه اختصاصی خود شوند

درج کد کاربری: کد ملی

درج رمز عبور: رمزی که سامانه در پایان ثبت نام به کاربر میدهد

درج کد امنیتی: کد امنیتی نمایش داده میشود

 

 

سوال:چگونه در سامانه تدوین ثبت نام نماییم؟

پاسخ:در سامانه تدوین در سربرگ فراخوان گزینه (سایر موارد ثبت نام جدید) را کلیک کرده و در صفحه باز شده کلیه اطلاعات خواسته شده را درج نموده و سپس گزینه ذخیره اطلاعات و ورود به مرحله بعد را زده و در پایان سامانه کدی را به عنوان رمز عبور ارائه میدهد.

 

سوال:چگونه در سامانه تدوین درخواست خود را وارد نماییم؟

پاسخ:از طریق منوی درخواست همکاری و به سه نوع فردی، گروهی نوع 1، گروهی نوع 2 میتوانید درخواستهای خود را درج نمایید در ضمن در همین منو گزینه ای به نام راهنمای درخواست همکاری وجود دارد که انواع تألیف و مراحل به تفصیل توضیح داده شده است.

 

سوال:جهت هر گونه پیشنهاد و یا اعتراض بایستی به کجا مراجعه نماییم؟

پاسخ:جهت هر گونه پیشنهاد و یا اعتراض بایستی فقط به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه اقدام شود.

 

 

سوال:فرآیند تولید محتوای الکترونیکی یک درس چگونه است؟

پاسخ:در ابتدا لیست دروسی که می بایست تولید محتوا شوند به همراه قطب تولید کننده و استاد تولید محتوای پیشنهادی، توسط معاونت آموزشی تعیین می شود. سپس این معاونت لیست ارسالی را جهت تولید به معاونت پژوهشی و دفتر تدوین ارسال می کند. دفتر تدوین برای اساتید معرفی شده ابلاغ صادر نموده و برای قطب مربوطه ارسال می نماید.

 

سوال:وظایف قطب ها در خصوص تولید محتوای الکترونیکی چیست؟

 پاسخ: قطب ها وظیفه برگزاری کارگاه آموزشی در خصوص نحوه تهیه و تولید محتوا و استفاده از نرم افزار برای اساتید، تنظیم قرارداد با اساتید، بررسی محتواهای الکترونیکی تولید شده توسط اساتید، تکمیل چک لیست فنی و پاسخ به مکاتبات و نامه های مربوط به تولید محتوای الکترونیکی را دارد.

 

سوال:نرم افزاری که برای تولید محتوای الکترونیکی در اختیار اساتید قرار می گیرد چیست؟

  پاسخ:جهت تولید محتوای الکترونیکی توسط اساتید از نرم افزار Ispring استفاده می شود که خود نرم افزار به همراه Help آن در قالب لوح فشرده توسط قطب ها به اساتید داده می شود. همچنین در این لوح فشرده راهنمای چگونگی سناریو نویسی، قالب خالی محتوای الکترونیکی به صورت فایل پاورپوینت و ... موجود می باشد.

 

 

 

سوال:نحوه اخذ امتیاز پژوهش و تمدید قرارداد در دانشگاه پیام نور به جه صورتی می باشد؟

پاسخ:اعضای علمی محترم دانشگاه می­توانند پس از ثبت نام در سیستم گلستان و دریافت نام کاربری و رمز عبور از طریق گلستان آموزشی، در بخش پژوهش سامانه گلستان آثار پژوهشی سال­های گذشته و سال جاری خود را ثبت و بارگذاری نمایند. پس از تأیید آثار توسط استان مربوطه، سیستم به طور اتوماتیک امتیاز پژوهشی فرد را در سال مورد نظر اعمال نموده و ابلاغیه پژوهشی آن سال جهت انجام امور پژوهشی اعضای محترم پس از تأیید نهایی، ارائه می­نماید.

 

سوال:نحوه ثبت نام آثار پژوهشی در سیتم گلستان به چه صورت می باشد؟

پاسخ:نحوه ثبت نام آثار پژوهشی در سیستم گلستان:

ورود به سامانه گلستان ß پژوهش ß فعالیت­های پژوهشی ß مقاله­های پذیرفته شده / چاپ شده درمجلات و ....

 

            سوال:از چه طریق اعضای هیات علمی می توانند فرم های پژوهش را دریافت نمایند؟

پاسخ:نحوه دریافت فرم­های پژوهشی:

ورود به درگاه دانشگاه پیام­نور ß اطلاعات پژوهشی دانشگاه ß طرح­های پژوهشی ß طرح در قالب پژوهانه (فرم­ها)

 

 

 

سوال: شرایط پذیرش عضو علمی طرح سربازی چیست؟

 پاسخ: در بازه های زمانی متفاوتی در سال وزارت علوم فراخوان جذب عضو علمی دارد که متقاضی  میبایست به سایت مذکور مراجعه نموده و در صورت اعلام  فراخوان  و موجودیت رشته موردنظر ثبت نام نماید.

سوال: شرایط استفاده از سهمیه مربیان برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا چیست؟

 پاسخ: باعنایت به آیین نامه اعطای بورس برای ارتقای سطح علمی مربیان دانشگاهها داشتن شرایط ذیل الزامی میباشد:

-         دارا بودن مدرک رسمی کارشناسی ارشد مورد تایید وزارت

-         حداکثر سن 40 سال در زمان تقاضا

-         تایید رشته و گرایش تحصیلی متقاضیان در مقطع دکتری توسط موسسه محل خدمت

-         تایید صلاحیت عمومی مربی توسط هیات اجرایی جذب مرکزی

هرساله 10 درصد از مربیان رسمی و پیمانی شاغل به کار  (دانشگاههای پیام نور سراسر کشور) جهت استفاده از این سهمیه به وزارت علوم معرفی خواهند شد که در صورت ازدیاد درخواست متقاضیان، انتخاب مربیان برحسب اولویت های ( اول: مربیان رسمی قطعی، دوم: مربیان رسمی آزمایشی و سوم: مربیان پیمانی با حداقل یکسال سابقه کار رضایت بخش)

 

 

سوال: شرایط ادامه تحصیل برای مربیان رسمی و پیمانی چگونه است؟

پاسخ:براساس مواد 72 و73آیین‌نامه استخدامی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی، پژوهشی و فناوری مصوب وزیر علوم تحقیقات و فناوری شرایط ادامه تحصیل مربیان رسمی  و پیمانی به شرح زیر است :

  ماده 72-  «... اعطای بورس تحصیلی داخل کشور و  به‌صورت تمام‌وقت و حداکثر به مدت 4 سال با پرداخت حقوق و مزایای مربوط، به مأموریت آموزشی » می باشد .

ماده 73- « اعزام اعضا برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری تخصصی یا سطح 4 حوزوی (در داخل و با استفاده از مأموریت آموزشی) منوط به احراز شرایط ذیل می‌باشد:

73- 1- وضعیت استخدامی عضو رسمی باشد؛(اعضای پیمانی مطابق مفاد تبصره 5این ماده خواهد بود)

73- 2- رشته تحصیلی عضو مورد نیاز مؤسسه باشد؛

73- 3- محل تحصیل عضو مورد تأیید وزارت باشد؛

73- 4- عضو متقاضی حداقل امتیاز لازم از آیین‌نامه ارتقای مرتبه را با تأیید هیأت اجرایی جذب یا مرجعی که قانون تعیین می‌نماید، کسب نماید؛

73- 5- سن متقاضی حداکثر 40 سال باشد؛

73- 6- عضو نسبت به سپردن وثیقه ملکی به میزان دو برابر حقوق و مزایای دوران مأموریت آموزشی و سایر هزینه‌های برآوردی، اقدام نماید.

         تبصره 5- در موارد خاص، اعزام اعضای پیمانی برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری تخصصی یا سطح 4 حوزوی در داخل کشور و با استفاده از مأموریت آموزشی، با رعایت شرایط مندرج در این ماده به استثنای بند یک آن، صرفاً پس از تصویب در هیأت امنا امکان‌پذیر می‌باشد. 

ج) دستیاران و مربیان قراردادی: آیین‌نامه استخدامی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی، پژوهشی و فناوری مصوب وزیر علوم تحقیقات و فناوری در خصوص دستیاران و قراردادی ها ساکت است اما در تبصره ماده 3 شیوه نامه اجرایی آیین نامه ارتقای مرتبه اعضای علمی وزارت علوم آمده است:

ماده7 دستورالعمل اجرایی مأموریت آموزشی اعضای هیأت علمی و اعطای بورس تحصیلی در دانشگاه پیام نور» مصوب هیأت رئیسه دانشگاه در جلسه مورخ 9/4/92چنین آمده است : دانشگاه پیام نور می تواند به مربیان قراردادی ودستیاران علمی که دردوره دکتری تخصصی دانشگاههای دولتی پذیرفته می شوند بارعایت ضوابط ومقررات بورس تحصیلی اعطا کند .

ج) دستیاران و مربیان قراردادی: آیین‌نامه استخدامی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی، پژوهشی و فناوری مصوب وزیر علوم تحقیقات و فناوری در خصوص دستیاران و قراردادی ها ساکت است. اما در تبصره ماده 3 شیوه نامه اجرایی آیین نامه ارتقای مرتبه اعضای علمی وزارت علوم آمده است: «تصمیم‌گیری درخصوص ارتقای مرتبه مربیان آموزشیار (دارای مدرک کارشناسی ارشد) و یا مربیانی که بدون استفاده از مأموریت تحصیلی موفق به اخذ مدرک دکتری شده و یا می‌شوند با ارایه حداقل دو مقاله علمی پژوهشی در نشریات معتبر علمی بر عهده هیأت ممیزه ذی‌ربط می‌باشد و تاریخ ارتقای مرتبه آنان پس از تأیید هیأت ممیزه تاریخ مؤخر اخذ مدرک دکتری و یا مقالات مذکور خواهد بود.»

   درماده7 دستورالعمل اجرایی مأموریت آموزشی اعضای هیأت علمی و اعطای بورس تحصیلی در دانشگاه پیام نور» مصوب هیأت رئیسه دانشگاه در جلسه مورخ 9/4/92چنین آمده است : دانشگاه پیام نور می تواند به مربیان قراردادی ودستیاران علمی که دردوره دکتری تخصصی دانشگاههای دولتی پذیرفته می شوند بارعایت ضوابط ومقررات بورس تحصیلی اعطا کند .

سوال: آیا شرایط مورد تاکید شما برای دانشگاه های مختلف متفاوت است؟

 خیر آیین نامه فوق الذکر برای همه دانشگاهها یکسان است .

سوال: برخی علاقه مندان به ادامه تحصیل اخیراً با مورد جدیدی مبنی بر ضمانت نامه مواجه شده اند؟ این ضمانت نامه ها باید به چه نحوی باشد .

 

در بند6 آیین نامه ماده 73 اعضای هیات علمی مصوب 1/12/90 وزارت علوم ،آمده است :عضو نسبت به سپردن وثیقه ملکی به میزان دو برابر حقوق و مزایای دوران مأموریت آموزشی و سایر هزینه‌های برآوردی، اقدام نماید.

سوال: شرایط حقوقی و قانونی ادامه تحصیل برای مربیان دانشگاه پیام نور چیست؟

 پاسخ:باتوجه به آیین نامه استخدامی اعضای هیات علمی و غیر علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مصوب 1/12/90 وزارت علوم که درتاریخ 1/11/91 درهیأت امنای دانشگاه پیام نورنیزبه تصویب رسید برای هریک ازمربیان وکارمندان شرایطی رابرای ادامه تحصیل و ماموریت آموزشی  نکات ذیل قابل توجه است:

الف- مربیان رسمی وپیمانی: با عنایت به آیین نامه های قبل از مصوبه 1/11/91هیأت امنا و همچنین مواد 72 و 73 آیین نامه اعضای هیات علمی مصوب 1/12/90 وزارت علوم ، این افراد می بایست از زمان ارائه تعهد محضری به ماموریت آموزشی اعزام شوند.

سوال: آیا بعد از اتمام دوره تحصیل مدرک تحصیلی آنان در تغییر وضعیت آنها اعمال نمی شود؟

پاسخ:درصورتی که طبق مقررات آموزشی باشد قابل اعمال است بااین حال درتبصره ماده 3 شیوه  آیین نامه ارتقا مرتبه اعضای هیأت علمی چنین آمده است.

تصمیم‌گیری درخصوص ارتقای مرتبه مربیان آموزشیار (دارای مدرک کارشناسی ارشد) و یا مربیانی که بدون استفاده از مأموریت تحصیلی موفق به اخذ مدرک دکتری شده و یا می‌شوند با ارایه حداقل دو مقاله علمی پژوهشی در نشریات معتبر علمی بر عهده هیأت ممیزه ذی‌ربط می‌باشد و تاریخ ارتقای مرتبه آنان پس از تأیید هیأت ممیزه تاریخ مؤخر اخذ مدرک دکتری و یا مقالات مذکور خواهد بود.

 

 

 

سوال: شرایط ادامه تحصیل مربیان دانشگاه پیام نور به چه صورت است ؟

پاسخ: - دانشگاه پیام نور همه ساله می تواند نسبت به معرفی حداکثر 10% از مربیان رسمی و پیمانی شاغل به کار خود را در صورت احراز شرایط و تصویب هیات اجرایی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری تخصصی به اداره کل بورس وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری اقدام نماید.

- مربیان رسمی و پیمانی که خودشان در آزمون نیمه متمرکز دکتری شرکت کرده و پذیرفته شوند اعم از آنکه از سهمیه مربیان استفاده کرده یا به صورت آزاد پذیرفته شده باشند ، پس از تصویب هیات اجرایی جذب می توانند از ماموریت آموزشی بهره مند شوند.

در صورتی که مربیان رسمی و پیمانی در دانشگاههای دولتی شهریه بگیر و در دانشگاه ها و موسسات غیردولتی و غیرانتفاعی دارای مجوز از شورای گسترش و دانشگاه آزاد اسلامی پذیرفته شوند، دانشگاه پیام نور در قبال شهریه آنها تعهدی ندارد ولیکن پس از تصویب هیات اجرایی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه می توانند از ماموریت آموزشی بهره مند شوند. 

- مأمـوریت آموزشی مربیان رسمی و پیمانی عضو یک مرکز و واحد دانشگاه پیام نور در مرکز و واحد محل استخدام مجاز نیست .

- ماموریت آموزرشی مربیان رسمی و پیمانی حداکثر 4 سال خواهد بود و در مدت تحصیل این افراد حق اشتغال به کار در هیچ یک از موسسات و مراکز دولتی و غیردولتی را نخواهد داشت.

- در صورتی که در حین ماموریت به تحصیل به هر دلیل اعم از نیاز دانشگاه پیام نور یا علاقه عضو مامور مجبور به اشتغال در دانشگاه گردد باید در سقف مدت مجاز تحصیل از مرخصی تحصیل استفاده کرده و در این حالت حکم ماموریت آموزشی وی به صورت موقت لغو و پس از اتمام مرخصی تحصیلی حکم ماموریت آموزشی مجدداً برقرار خواهد شد. (رعایت سقف سنوات مجاز تحصیل با احتساب مدت مرخصی الزامی است).

- عضو مامور به تحصیل می تواند حداکثر 3 ساعت در هفته در محل تحصیل یا یکی از مراکز و واحدهای دانشگاه پیام نور با تایید استاد راهنما تدریس انجام دهد . انجام هرگونه فعالیت آموزشی و اجرایی دیگر در دانشگاه پیام نور یا سایر دانشگاهها و موسسات مجاز نبوده و در صورت انجام برابر ضوابط قانونی با عضو برخورد خواهد شد.

-  مربیان رسمی که در دانشگاه های معتبر داخل مورد تایید وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری مشغول به تحصیل شوند و از ماموریت آموزشی استفاده نکنند می توانند با موافقت دانشگاه از مرخصی بدون حقوق در دوران تحصیل بهره مند شوند. در غیر این صورت تخلف محسوب شده و برابر ضوابط قانونی با عضو برخورد خواهد شد.   

-  مربیان پیمانی بعد از تصویب هیات امناء دانشگاه ملزم به استفاده از ماموریت آموزشی هستند و نمی توانند از مرخضی بدون حقوق استفاده کنند . تحصیل همزمان آنها با حالت اشتغال تخلف محسوب شده و برابر ضوابط با آنان برخورد خواهد شد.

- دانشگاه پیام نور می تواند به مربیان قراردادی و دستیاران علمی که در دوره دکتری تخصصی دانشگاههای دولتی پذیرفته شوند با رعایت ضوابط و مقررات بورس وزارتی، بورس تحصیلی اعطا کند. در صورت عدم موافقت دانشگاه با بورس تحصیلی آنان، تحصیل همزمان با حالت اشتغالشان تخلف محسوب شده و برابر ضوابط با آنان برخورد خواهد شد.  

-  دارندگان مدرک کارشناسی ارشد که در فراخوان دانشگاه پیام نور شرکت کرده و هیات اجرایی جذب دانشگاه با جذب آنها به عنوان هیات علمی موافقت کرده باشد، در صورتی که  قبل از شروع به کار ، در دوره دکترای تخصصی دانشگاههای دولتی پذیرفته شوند می توانند از بورس تحصیلی دانشگاه بهره مند شوند.

 

 

سوال: چه مدارکی برای تمدید قرارداد اعضای هیات علمی لازم است؟

 

پاسخ:

1-      کسب امتیاز لازم از ماده یک ( تکمیل واحدهای موظفی و حضور): تکمیل واحدهای موظفی برای دستیاران آموزشی به میزان 13 واحد و برای اعضای هیات علمی قراردادی با مرتبه مربی و استادیار به ترتیب به میزان 12و10 واحد

تبصره 1: درصورت داشتن ابلاغهای مدیریتی، واحدهای موظفی طبق آئین نامه فعالیتهای علمی تکمیل گردد.

تبصره 2: درخصوص اعضای هیات علمی قراردادی گروه معارف اخذ مجوز تدریس از سوی امور اساتید الزامی می باشد.( طبق روال از سوی امور نهاد اساتید ارائه گردد.)

 

2-      کسب امتیازات لازم از ماده 2:

نواحی

دستیاران آموزشی

مربی

استادیار

یک

یک امتیاز

2

4

5 و سه

5/0

1

3

چهار

25/0

5/0

2

پنج

0

5/0

2

 

تبصره1: امتیاز آثار پژوهشی مازاد امتیازات فوق الذکر برای سالهای بعدی قابل ذخیره می باشد.

تبصره2: روسا وسرپرستان واحد، مراکز و استانها به مدت 2سال ( از تاریخ صدور ابلاغ) جهت تمدید قراردادی نیازی به کسب امتیاز لازم ازماده 2 را ندارند.

تبصره 3: نصف امتیاز گواهی طرح سوال صادر شده از سوی بانک سئوال در امتیازات ماده 2 قابل محاسبه می باشد.

تبصره 4: امتیازات گواهی طرح سئوال برای سالهای بعد قابل ذخیره نمی باشد.

شایان ذکر است بعد از تکمیل امتیازات فوق توسط دستیار آموزشی، عضو هیات علمی قراردادی و پیمانی و تایید مرکز یا واحد مربوطه فرم ضمیمه توسط مسئول مربوطه در استان تکمیل و به امضای معاون علمی و رئیس استان رسیده و مجوز جهت تمدید قرارداد صادر شود.

تبصره : مجوز تمدید حکم پیمانی اعضای هیات علمی پیمانی جهت صدور حکم پیمانی به اداره کل منابع انسانی ارسال شود.

سوال: تبدیل وضعیت از قرار دادی به پیمانی و رسمی به چه صورت انجام می شود؟

پاسخ: تبدیل وضعیت از قراردادی به پیمانی و رسمی اعضای هیات علمی پس از کسب اخذ مجوز صلاحیت علمی و عمومی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام می‌شود.

 

سوال: ترفیع اعضای هیات علمی به چه صورت در دانشگاه انجام می پذیرد ؟

پاسخ: مدارک ترفیع اعضای هیات علمی رسمی (آزمایشی،قطعی) از سوی استان شامل صورتجلسه آثار پژوهشی، فرم حضور هفتگی و گواهی تدریس دو نیمسال، گواهی بانک سوال مربوط به همان دو نیمسال به این اداره کل ارسال و جهت بررسی نهائی در کمیته ترفیعات مطرح و بعد از تائید اعضای کمیته عضو هیات علمی رسمی یک پایه دریافت می کند.

 

سوال: به عنوان عضو علمی در صورتی که درخواست انتقال داشته باشیم چه کاری باید انجام داد؟

پاسخ: کمیته انتقال علمی در خرداد ماه هر سال به ریاست رئیس دانشگاه  برگزار می گردد ؛ در این رابطه لازم است تا درخواست رسمی به مدیر کل امور اداری ارائه شود.

 

بيشتر